stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

fredag 26 oktober 2007

Hemma igen!

Och vilken hemkomst! På posten väntade leverans från NeaNobelle, underbar mörkchoklad brun plysch, och knallorange, i Hillcos fantastiska kvalitet... Och som om inte det skulle vara nog ringde mannen från symaskinsaffären och berättade att overlocken kommit!

Den första kvällen klippte jag sparkbyxor till Jacob ur den vackra bruna plyschen, den andra kvällen gick åt till att försöka trä overlocken... Undrar om det ska vara så här svårt, eller om det är jag som har amningshjärna och inte fattar att det finns ett jätteenkelt sätt? Där satt jag iaf i timmar med manual, pincett och ficklampa, tills jag fått i alla trådar, och då var jag ju tvungen att prova också... Blev inte mycket sovit den natten! Nu är den trädd med svart tråd, jag har inget mer svart jag behöver sy, men bleknar inför uppgiften att trä om den... Men vilka sömmar! Helt underbart fint, och jag känner mig som värsta proffset =)

4 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Du behöver inte trä om den varje gång du vill byta färg. Jag lärde mig ett fusktrick. Man klipper av trådarna uppe vid "antennen" och knyter ihop med den trådrulle du vill byta till. Klipp bort överflödiga trådändar när du knytit så du får en fin liten knut som nu ska dras igenom hela vägen ner till nålen. Först ställer du om trådspänningen till 0 - annars går tråden av. När du kommer ner till nålen klipper du av tråden igen för att bli av med knuten annars fastnar den i nålen och du böjer nålen (inte bra). Sen trär du synålen som vanligt - Voila´- klart att sy. Ställ tillbaka "trådspännar"-rattarna.
Fråga om du inte får ihop det.

stora lilla j sa...

Du är en pärla! Vilken skillnad - nu tog det bara ett par minuter ju! Tack! =)

Klockarbarn sa...

Kul att vara till hjälp.
Jag byter bara första tråden och kör på vit på de andra och kommer undan ännu snabbare.
Men det beror också på att jag inte har haft råd att köpa en massa overlocktråd...

stora lilla j sa...

Nej, det blir verkligen snordyrt ju! 4 rullar á 35.- st, och sen av varje färg!