stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

onsdag 26 mars 2008

Vårjackor!



Barnen fick vårjackor, som jag klurat på ungefär sen i julas (!) Det må låta dumt, men jag är helt självlärd och har inte haft någon att fråga vad gäller sömnad, så vissa saker tar tid att klura ut, och det här med att fodra och vändsy var en sådan sak - jag fattade inte alls hur det skulle gå till! Så tillslut gav min kära make mig en heldag att klura ut det på, jag är helt enkelt för trött för att tänka rätt när älsklingarna somnat på kvällen... Det tog större delen av dagen att fatta, jag använde alla svordommar jag kan på alla språk jag kan - och ändå fick jag inte ihop det så att ärmarna stämde när jag vände på den. Så när maken kom hem tittade han en sekund på den, vände på den, sa "sy där nu" och så stämde det! *mutter* andra jackan tog typ 1½ timme att fixa - det var ju lätt när jag förstod knepet!



Jag tycker i alla fall att de blev jättesnygga! Den översta jackan är sydd av ett 70-tals tyg jag betalade överpris för på tradera, det har fått ligga till sig ett bra tag tills jag förstod att det skulle bli en jacka. Den undre är sydd av ett svamp- och blommönstrat tyg från Retrodepot, även det har fått ligga ett bra tag innan det hittade rätt. Fodret är brun polarfleece från Stoff och Stil, och tryckknapparna är 15mm från Åhléns. Det riktigt fiffiga med modellen är att det sitter en liten resår i huvan, och i ärmarna, så huvan åker inte av, och ärmarna sluter tätt även utan mudd! Söta va?...

4 kommentarer:

rino sa...

Kul att du är "tillbaka" igen!
Vad fina jackorna blev, smart med resåren i huvan. Vilket tålamod du har som orkar prova dig fram, jag utgår oftast från mönster och ger upp om jag inte förstår...

Jes sa...

Superfina jackor, min favorit är nog den övre. Ja vissa problem får man klura länge på :) När jag sydde en overallpåse på beställning fick min sambo (som är grym på att sy) rycka in med lite tips, utan honom hade jag nog get upp såå de är bra att ha ibland :)

Mannagryn sa...

Jätte söta jackor! Håller på att sy en vår jacka jag med först var det tänkt bara som prov men jag är rätt nöjd med den så det blir nog fler. Ibland kan det verkligen vara trixigt med foder och alla delar då kan det vara skönt att se på det hela med nya ögon. Välkommen tillbaks

stora lilla j sa...

tack alla! =) Ja, det gick jättebra fram tills jag kom till ärmarna, då tog det stopp... det där med logiskt tänkande är inte min starkaste sida!

gillar också den översta mest, maken fick välja tyg till lillebrors, men jag måste erkänna att den passar honom jättebra, han är ju mycket ljusare än storebror! fast storebror är den som gillar dem mest, han tog sin på sig imorse med kommentaren mamma, den ä muuuuk! och ett lyckligt leende på läpparna...