stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

söndag 2 november 2008

Blöjfeber

Att vi skulle använda tygblöjor på Milo var självklart, båda storebröderna hade det, och förutom att det sparar en massa pengar och samvetet känns renare, så blev de torra ovanligt tidigt (och när man har tre barn under fyra år känns det fantastiskt skönt att bara ett av dem är blöjbarn!)

MEN! Vad vi inte räknade med var att Milo inte skulle kunna använda storasyskonens pocketblöjor alls, han tål varken fleece eller engångsblöjor! Och pul verkar i ärlighetens namn bara gå på försynen... Alltså blev det inte de lätta pocketblöjorna denna gång, utan mer hardcore tygisar.

Med stor inspiration av både Gekko och Strömming började jag knåpa. Susanna var gullig nog att bistå med mönster på formsydda blöjor, och tack vare Gekkos utförliga beskrivning av sin ullbyxa gjorde jag ett första försök. Ottobres mönster var svårare för en nybörjare som jag, men med litet hjälp av mamma så fick jag till det, och modellen är (såklart!) en smula stor, men ser väldigt söt ut irl, och kommer nog passa bra. Garnet är också ekologiskt, vilket ju gör samvetet ännu renare!

Milo iförd mitt första försök till formsydd blöja, gjord i frotté med kardborreknäppning. Sitter rätt bra faktsiskt, och jag känner inte riktigt igen problemen som både Gekko och Strömming skriver om, den känns inte gigantisk...

Mitt första försök på stickad ullblöjbyxa. Modellen var enkel, tyvärr passade den rätt illa på Milo, och var dessutom på gränsen till för liten, så denna användes bara en gång...

Ta-daa! Här haver jag stickat mitt livs snyggaste blöjbyxa, som kommer passa perfekt när Milo blivit litet större! Modellen kommer från Ottobre, garnet är Marks o Kattens eco-ull (stickat på bambustickor, ni kan inte tro hur in-touch-with-nature jag kände mig!)

6 kommentarer:

Strömming sa...

TJUSIGT!!! Vad bra att storleken passade bra!!! Här sitter minst storleken fortfarande mycket löst utan snappi.Men I är lång och smal så det kan kanske göra skillnad. Bara att hojta om du vill ha större storlek på blöjmönstret!

Ullbrallorna ser också mycket fina ut!

Anonym sa...

Å va härligt att se att det är fler som använder tygblöjor. Jag har dock inte hållt ut den här gången av olika anledningar. Häftigt att se att det är många som syr dem själva och de här blöjbyxorna verkar ju superhärliga. Fint jobbat!!

Roblin sa...

Oh vad duktig du är, både syr och stickar!
Vi hade tygblöjor i början men när vår lilla växte ur första setet blöjbyxor kom vi av oss. Usch. Kanske dags at ttänka över det där igen!

Jes sa...

vilka härlig tygblöja :) Och vilka fina blöjbyxor du stickat!!!

Anonym sa...

Hej!

De bruna blöjbyxorna va jättefina! Vad tyckte du om funktionaliteten, o passformen? Förbereder blöjbyxor o tygisar till kotten i magen, och dottern på 2 får testa de större :-)

stora lilla j sa...

My: jag tycker modellen är helt ok, däremot ångrar jag att jag inte använde pinkgreens härliga merinoull! Den ull jag stickade med var sådär bara... Nu är Milo sex månader, och vi kör antingen vikblöjor eller bara en gammal frottéhanduk vikt, och till det har vi blöjbyxor som man kan knäppa, isf dessa dra-upp blöjbyxor! Via tex pinkgreen finns jättefina stickmönster på knäppblöjbyxor i ull, det alternativet blir väldigt ekonomiskt, praktiskt och miljövänligt!!!