stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

tisdag 7 juli 2009

nya knappar


Jag provade att virka en blöjbyxa, med så där halvbra resultat. Virkning är förhållandevis stumt i jämförelse med stickning, och alltså uppstår ett visst problem runt låren, där man vill att det ska hålla intill, men inte sitta åt! Jag virkade en sorts gussets, men de blev litet för stumma.

Modellen är gjord med halvstolpar på frihand, efter en swaddlebees ullbyxa, och som vanligt virkad i Pinkgreens härliga merinoull.

Sen filtade jag virkningen litet lätt när jag lanoliniserade byxan, och då blev den så pass tät att jag kunde sätta i mina nya fina knappar i den! Det är alltså plastknappar, inte metall som pryms. De håller bättre och längre, och tål fler tvättar, och dessutom får man inte kall metall mot barnens hud! Dessutom finns de i en mängd fina färger... ;-)

Just de här knapparna har jag köpt via en coop från Kina, men de finns att köpa litet varstans, går nog att hitta om man googlar snaps and pliers...

3 kommentarer:

Zanna sa...

Det lät som bra knappar. Vart har du hittat dom?

Katarina sa...

Jag är så imopnerad av hela din blöjproduktion. Här är det för sent eftersom det är dax för helt utan blöja hela dagen oavsett.

Josefinaste sa...

Jättefin ju!