stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

onsdag 1 juli 2009

Ingen riktig gök


Fast jag känner litet Dödergök-vibbar, när jag sitter i solstolen på balkongen och virkar och dricker gin o tonic! Men ok, jag har inget hus, inga snygga zinkkrukor och verkligen inga gröna fingrar. Dessutom stickar jag som en riktig kratta, inte alls så där snyggt och coolt och lustfyllt som hon, men man får väl låtsas? Blunda och känna sig som någon annan för en minut?

Jag har i alla fall en himla cool virkning på g, och jag har faktiskt himla fina violer i en balkonglåda, så jag är rätt glad för det!




Jo, och så har jag stickat också, i ull mitt i värmen. Gaaalet? Nej, Milo behövde mera ytterbyxor till blöjorna, och jag kom på att jag hade lite kvar av PinkGreens ljuvligt mjuka merinoullsgarn, så då var jag ju tvungen att prova att sticka ett par. Jag har gjort det förr, och de blev himla bra, men garnet jag använde då (Marks o Kattens eco-ull) lämpade sig verkligen inte för ullbyxor, så de blev inte så väldigt använda. Dessa är stickade på rundsticka, efter detta gratismönster, och är tänkta att funka för natten, därav den generösa vidden. De är himmelskt mjuka, och otroligt täta.

Ullbyxor behöver lanoliniseras mellan varven för att behålla ullfettet som gör att de inte släpper igenom vätska. Det kan man för övrigt även göra med andra ullprodukter, tex barnens mössor och vantar! Fast vem kan tänka på mössor och vantar i den här värmen? ;-)

4 kommentarer:

fante sa...

Vad var det med MK-garnet som inte funkade? Fick sådant i mitt ekobyte, men kanske jag borde använda det till något annat då ...

Anonym sa...

Undrar om det har kommit något give and get paket till dig?

Pom A sa...

Vilka fina saker du gjort och lagt upp på bloggen! jag syr inte utan bara virkar men jag tycker att det är svårt att få tiden att räcka till när man har många barn. Hur hittar du tid?

stora lilla j sa...

Fante: det var liksom både för strävt och för hårigt, det blev rätt konstiga byxor :-)

Anonym: nej, inget paket! :-( Jag har undrat lite, men du har skickat alltså?

Pom A: haha, ja, helt enkelt är det inte att hitta tiden, det håller jag med om! Oftast blir det små stunder när barnen somnat.