stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 15 juni 2009

nytt i hyllan


Milo behövde litet påfyllning på blöjorna, en del hade blivit för smått, och nu är det omöjligt att sätta på vikisar på hans sprattlande lilla kropp. Av litet tygrester blev det fem nya blöjor.

Att använda tygblöjor istället för engångsblöjor är något jag verkligen är passionerad för. Dels för att det gör så stor skillnad för miljön (och ekonomin!) och dels för att barnen blir torra så mycket snabbare. Vi har ofta fått frågan hur vi "pottränat" så små barn, men sanningen är ju att vi inte gjort mycket mer än att använda tygblöjor och låta dem vara nakna när de kunnat gå, resten har gått av sig självt. När blöjproducenterna skryter med "torraste blöjan någonsin" ryser jag: blöjan ska inte vara torr, barnet ska kunna känna när det kissar!

Att använda tygblöjor är inte svårt, man behöver 24 innerblöjor, såna som på bilden, och 4 ytterblöjor, antingen av ull eller av pul. Dessa kan man köpa eller sy eller sticka. Blöjorna behöver tvättas ca två gånger i veckan, och kan lätt tvättas med övrig tvätt. Fördelen tycker jag med inner- och ytterblöja är att det inte är grejjer som ska fixas separat, vikas och matchas (= typisk kvinnofälla) utan blöjorna kan förvaras huller om buller i en byrålåda. Den totala kostnaden för engångsblöjor för barn upp till 2-4 års ålder ligger runt 10-20 000kr, och det kan man ju ha roligare för pengarna, tycker jag i alla fall...

Så, nu har jag tjatat färdigt, men för den som tycker att det här verkar vettigt publicerar jag nu en tute om hur man syr blöjor.

4 kommentarer:

Heimlaga sa...

Vi har kört vikblöjor på alla våra fyra barn från början, men innan året har vi fått övergå till vanliga. Vissa har helt enkelt blivit för sprattliga så att Up&Go har varit det enda alternativet.De övriga har kissat för mycket...Byta blöja en gång i timmen på sprattliga barn är inte roligt! Så fördelen att de skulle ha blivit torra tidigt har vi inte fått. Men utslaget på fyra barn så gjorde ju tygblöjorna sitt i alla fall...

Anonym sa...

Det är så härligt att se att utvecklingen går framåt på den här fronten. Jag tillhör skaran som passionerat använde tygblöjor med första. Vikblöjor. Tvätt. Arbetsbörda...osv. Alla dina blöjor verkar däremot superpraktiska. Du borde sälja såna!

plyschmyran sa...

Jag blir verkligen så inspirerad av detta, speciellt när det var så tungt att vänja av H med blöjor. Luktar inte blöjorna illa innan man hinner tvätta dem?

Anonym sa...

hej!
Har din fina tutorial på tygblöjor försvunnit? :o(
jag som skulle försöka mig på att sy en...
/A