stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 15 december 2008

den ska vara blommig mamma!

En av de saker jag älskar mest med tyg och mönster är hur oberäknerliga de är. Det här tyget fyndades på myrorna och flyttade in i min tyggömma i väntan på inspirationen. Och där har det legat. En liten bit blev en väska till min lilla pyssliga kusin, men sen blev det bara liggandes.

Ärligt talat var det nog inte inspiration som gjorde att jag klippte till dessa heller, men Jonathan drog iväg och växte flera centimeter när jag blinkade, och plötsligt var allt för kort. Som en liten diktator förklarade han vilkoren: blommigt och liksom... brunt. Jag fogar mig och letade i skåpen.

Modellen har jag änvänt förr, men nu provade jag att svänga sprundet i halsen, och också att svänga upp sidorna för att få mer tunikakänsla. Jag gillar resultatet. Självklart gjorde jag bara en tunika till Jonathan, Jacob ärver ju Jonathans gamla kläder, så han fick ju massa "nytt" nu, tänkte jag. Tänk igen. Jacob vill, nej MÅSTE, självklart ha en likadan. Så, tillbaka till symaskinen, och nu har vi två. Tror jag ska sy en till Milo också, fast en i omlottmodell.


Så här söta blev de i alla fall i sina matchande tunikor. Bådas byxor är obloggade, Jonathans är ett par i manchester, med lätt utsvängda ben, och Jacobs är en hemmagjord variant av schampoodles byxor, vi har ett par som vi älskar, matchar allt och perfekta under overallen. Tyvärr är de ju rätt dyra, men jag är inte sämre än att jag snor designen rakt av! ;-)

Så var det dags för luciafirande på dagis, och eftersom skolorna lagt sitt firande på fredagen hade vi på dagis vårt idag. Jacob fick en tomtedress, ärvd från storebror som hade den i förfjol, men Jonathan ville inte vara tomte, så han blev pepparkaksgubbe i bruna tights och ny blomtunika.

På bilden fikar pojkarna efter sången, och Jacob har lånat Jonathans mössa. Modellen var superenkel, men funkade mer än dugligt. En kvadratisk plyschlapp, med applikation i form av en stjärna i vit trikå, fasttråcklat på en runt bit muddväv. Jonathans dagiskompis L fick en likadan till sin pepparkakegummeklänning (älskar svenskan ibland, vilka härliga ord man kan tillverka!) och de var såååååå söta ihop i sina mössor!

11 kommentarer:

Anonym sa...

läcker kombo, med det vita, bruna o turkåsa! Jag gillar verkligen mössan, i en annan färgkombination vore den ju tjusig till vardags! Kan man beställa den? Typ i turås velour?//Maria

Anonym sa...

läcker kombo, med det vita, bruna o turkåsa! Jag gillar verkligen mössan, i en annan färgkombination vore den ju tjusig till vardags! Kan man beställa den? Typ i turås velour?//Maria

Strömming sa...

Wow vilka snyggingar du har! Så kul att han ville ha blommigt OCH brunt!!! Hur fint som helst och klart att Milo också ska ha en liten blommig tröja!

Klockarbarn sa...

Vadd härligt med barn som vet vad de vill ha och gillar.

stora lilla j sa...

Maria: kul att du gillar den! Den går visst att beställa, dock ej före jul. Eposta mig så fixar vi det!

Susanna: jag är så bortskämd, hade liksom trott att han skulle bli rebellisk o vilja ha bilar o monster, men nej, han gillar allt som jag gillar! ta-i-trä, haha!

Klockarbarn: ja, visst är det! Jag blir liksom lugn när de vet vad de vill, känns så tryggt...

Lotta Sultan sa...

vad fina! vad bra dom klär i dom också. och vad roligt att domvill ha annat än spiderman och monstertrucks.

plyschmyran sa...

Å, vad snygga. Är ju totalt svag för brunt och turkos.

Jes sa...

Så fina de är i sina tröjor/tunikor :) tyget va verkligen härligt

linnzan sa...

Härligt tyg! Och vad söta de blev i sina bruna blommiga tröjor

Anonym sa...

åååååh, fina tunikor! kan man beställa dessa, eller tar du inte beställningar? jag hittar ingen info om det i din sidotext?/ vanja

Gryda sa...

Dette var superfine tunikaer! (Og søte barn....)