stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 15 december 2008

Minns ni denna?

Minns någon denna stickning, som jag gjorde ett inlägg om, appropå Jacobs cementerade könsstereotyper? Det blev ett garnnystan. Japp, jag repade upp alltihopa, och nu ligger det och väntar på att jag ska göra en bebismössa enligt mönster ur Föräldrar o Barn. Det är bara det att garnet är litet tjockare än det silkesgarn de rekomenderar, så jag måste räkna ut mask- och varvantal, och dels har jag aldrig gjort det förut, dels är min stackars hjärna amningsdimmig, och faktiskt inte kapabel till sådan avancerad matematik. Hm, funderar på att sticka litet anarkistiskt och se hur det funkar!

På tal om anarkistiskt stickande fick denna liv istället för min avlivade merinoullsmössa. Marks o Kattens ull, i en massa härliga färger. Underbart tjock och varm, och värmer ömsom makens, ömsom mitt, ömsom barnens huvud. När Jonathan hade öroninflammation insisterade han på att ha den på dygnet runt, för "det stiks mamma, då hjälper det!" Liten blivande självplågare det där, mistänker jag.

Mössan är stickad på rundstikor, på sexor istället för de angivna sjuorna, och jag stickar ändå rätt hårt, men jag ville få det tjockt och tätt som attans, och det blev det. Det är alltså bara muddstickat ett par centimeter, sen lättstickat (alltså, jag kommer inte ihåg vilka som är räta och vilka som är aviga, så jag säger lätta och avoga!) så långt som huvet är, sen ihopstickat två och två tills det blev för tajt för att få runt det, och sen avstickat och ihopsnörpt den öppning som blev kvar.

2 kommentarer:

Strömming sa...

Snygg! Viss stickning går ju inte att få till och då är det ju bättre att repa upp och börja om.

Anakistickning hos stora lilla j och fuskstickning hos ottopippa samma dag, det är nog inne mes stickning nu...!

Hoppas sonen mår bättre nu så han slipper ha sticksmössa på huvudet! Fin blev den iallafall mössan!

Och här ser man var dina söta barn fått sina vackra bruna ögon ifrån! :D

stora lilla j sa...

Ja, vanlig stickning hittas inte här! ;-) Jo, de där rådjursögonen kommer inte från mig, så mycket är säkert!