stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 16 februari 2009

12 flygande tefat!

Absurt nog har här samlat sig inte mindre än tolv (sic!) ufo'n (det vill säga unfinished objects, bara för att vara tydlig här!) och nu har jag gett mig själv systop (beställningar är undantagna, givetvis!) tills jag betat av mina tefat.

Först ut är denna blöja 2.0, definitivt en förbättring mot version 1.0! Här har jag utgått från Ottobres mönster som Strömming så snällt hjälpte mig till, men förlängt ändarna och också gjort dem tjockare, vilket jag tyucker dels ger bättre passform, dels ökar uppsugningsförmågan.

Kardborren kommer från Pinkgreeen, och har en jättebred mjuk sida och sen en smal taggig sida (jag vet inte vad de olika delarna av ett kardborreband heter, så jag bara hoppas att ni förstår hur jag menar!) Sen sitter det intill tagg-sidan en likadan mjuk bit, så att man kan sätta ihop dem när man tvättar, och på ena sidan av blöjan sitter det på utsidan ytterligare en bit jättebred mjuk-kardborre, så att man kan låta ändarna gå omlott, som på bilden. Puh, var det någon som hängde med????

Den andra förändringen är att jag sytt benresåren en liten bit in på blöja, vilket gjorde att den satt mycket bättre! Så här blev resultatet, nästa gång ska jag sätta alla resårer i det yttersta laget, så att det inre lagret blir helt rent och fritt från allt.

Jag är himla nöjd ändå, den sitter superbra, och klarar tom amningsbajsexplotioner! ;-) ;-) ;-) Dessutom är den sydd av restbitar, vilket ju alltid är kul att kunna använda! Hilcovelour på ut- och insida, strechfrotté från Jofotex som sugande kärna (plus några andra oidentifierade restbitar)
Nr 2 ur min ufo-hög är kanske inte massor att hurra för, men ett par haklappar till Milo som i taget har börjat med smakisar. Modellen är nättare och kortare än min vanliga, annars finns ju inga mångder att orda om. En ska till matstolen, en ska få en plats i skötväskan. Vaxduk från Åhléns för några säsonger sen, kantband från Textilcentrum.

4 kommentarer:

Strömming sa...

Snygg blöja!!! Kul att du fått ordning på ett bra mönster!

Haklapparna var också jättesöta, vad smart att göra dem lite mindre - och kanske lite mindre intressanta att stoppa i munnen också?? (vilket är vad som händer här med alla haklappar jag sätter på I)

Anonym sa...

Ja hur kan det komma sig att ufohögen bara växer kopiöst?? Ibland är det kanske roligt att klippa? =)

Gekko sa...

Jag hängde med på blöjan, precis så har jag gjort med kardborrebanden också. Att sätta resåren lite längre in och bara i ytterskiktet har jag däremot inte testat. Jag har tre UFOblöjor liggande som jag faktiskt hade ett litet hopp om att sy ikväll, så det var ju tur att jag läste detta först! Smart att sy ihop med overlocksömmen utåt, det förenklar ju onekligen.

stora lilla j sa...

Gekko: ja, det gick väldigt snabbt o smidigt att få ihop blöjan, och passformen blev många ggr bättre med resåren längre in! Härligt att någon fattade hur jag menade... ;-)

Rättvisa: jag är definitivt inne i en klippaperiod, alla idéer som snurrar, sen hinner jag inte göra färdigt... Men nu krymper ufohögen i rask takt!