stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

lördag 21 februari 2009

sjätte mappen, sjätte bilden

Av någon anledning försvann all texten, blogger är konstig för mig idag. På bilden, som är från i somras leker killarna med sin pappa i Marabouparken. Jag sitter i gräset med förvärkar från hell, gravid i vecka-trettio-någonting med Milo. Killarna bar badbyxor för barn, men vi fick ändå kommentarer om att Jacob, som ser så liten ut, borde haft badblöja (för han kunde ju omöjligt vara torr????) Tycker badmode för barn blir rätt sjukt, själv badade man ju naken som barn????

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu längtar jag ännu mer till sommaren! Jag förstår inte riktigt det där med badblöja, jag gick iof aldrig på babysim heller så jag kanske missat nåt. Får inte barn pinka i vattnet numer eller vaddå? Det gör de väl även om de är stora och blöjfria;)? Jag kom till badstranden utan badbyxor på min son när han var liten, det har visst ändrats sen början av 80-talet att barn måste ha badkläder på sig märkte jag eftersom han var den enda utan badkläder. Jag har nog missat någon social kod här så berätta gärna hur det ska gå till på riktigt? =)

stora lilla j sa...

Haha, ja vi trodde också att barn fick gå utan, barrumpade som man själv gjorde som barn, men icke sa nicke! "Badblöja" finns det något i affären som heter, som barn tydligen ska ha när de badar. Är de torra gäller alltså precis som för vuxna, badbyxor, baddräkt, och tro det eller ej så såg vi en och annan bikini (sic!) i parken... Och fastän vi försökte följa dessa komiska koder fick vi alltså kommentaren: "Blöjbarn ska ha badblöja!"

Botilda sa...

Jösses! Jag kände mig som ett gammalt ufo i somras när dottern fick bada naken i den lilla sjön här. Och på det offentliga utomhusbadet satt skyltar om att barn måste ha badkläder! Sen förklarade någon att det handlar mindre om badvattnet och mer om sjuka vuxna, vilket fick mig att må rejält illa. I sommar blir vi väl ufon igen, för visst kan barnet få badbyxor, men baddräkt eller bikini – icke!

stora lilla j sa...

Botilda: visst känns det galet! Vi köpte badbyxor av unisexmodell från ImseVimse som någon sorts kompromiss. Tänk att sätta bikini på sitt barn????

Eleonor sa...

Här är en till som förundras över badmodet! Vi har aldrig haft badblöjor till våra barn, men på grund av det sjuka samhället har vi ändå valt att låta dem ha någon form av badtrosa. Det är också rätt skönt att ha på dem när man är på sandstranden för att minska sand i snopp och snippa. Men bikini, det kommer inte mina barn få ha förrän de är så stora att de själva kan köpa! Den stora har dock fått baddräkt för att inte känna sig helt annorlunda, hon är ju så stor att hon själv tittar på omgivningarnas plagg.

Hello sa...

Mina barn är ju mer spridda i ålder än dina, och jag kan avslöja att det har ändrat sig fort! Mina är födda 98, 01 och 06, och med de två äldsta var det aldrig tal om badblöja - inte ens på babysimmet. Tvärtom! Aquanappies (tror jag de hette) började göra reklam för sig när mellan var baby, men instruktören på babysimmet tyckte inte vi skulle lägga pengar på dem, utan nöja oss med vanliga badbyxor. Enligt henne är det väldigt ovanligt att barn bajsar i bassängen och även kiss var ganska ovanligt. Jag håller kanske inte med henne till 100 % men några badblöjor behövs då inte! Kiss är dessutom sterilt. Kan vara bra att veta... ;)

Och nej, vi har inte badblöja på vårt blöjbarn! Och bikini har vi kört kompromissvarianten med en mer linneliknande överdel. För de kommer ganska snabbt att vilja ha överdel till badbyxorna... Vi höll emot länge, som inte köpte linneöverdelarna förrän tjejerna varit fem år...

Hello sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Strömming sa...

Hrm, badblöja behövde vi inte ens ha i poolen, bara ett sånt pul-skal så att eventuellt bajs inte skulle förorena poolen.

ad man längtar till sommaren när du visar en sån här bild!

Mannagryn sa...

Förra sommaren badade Noah naken i vättern och han var inte den enda barnet, kan det verkligen vara att Jönköping är så liberalt? Vi längtar också till sommaren och bad, fast iår blir det nog badbyxor.