stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

tisdag 29 september 2009

Copycat fast inte så roligt...

Tyvärr verkar det i blogvärlden som att man bara för att man hållit på ett tag ska vara någon sorts gratissajt för mönster och inspiration. Jag skrivet tyvärr, för det känns inte kul när man gång efter annan kopieras utan att någonstans hänvisas till. Varför är detta tråkigt? Därför att varje modell och varje mönster är resultatet av många timmars arbete, och därför att jag lägger ner min själ i varje vidareutveckling av mönster jag gör.

Jag får dagligen förfrågningar och påhopp angående mitt Mepsmönster och vill en gång för alla förklara att mönstret, om än likt andra newsboy mössor, är mitt eget, framtaget av mig efter många timmars hårslitande :)

Ett exempel:
"Nu har jag hittat inte mindre än fem andra hemmasömmare som gör likadana mössor som du, hur vågar du kalla det här för ditt eget mönster?! Man blir ju minst sagt fundersam, dina mössor är jättesöta med tona ner hur du fått tag på mönstret då det BARA är kopierat av andras!!!"

Nej, jag har aldrig hävdat att jag kommit på newpapermössan, men_mitt_mönster har jag tagit fram själv. Vill du göra ett eget? Ta en virknål och garn, gör en ring och se sen hur många försök det tar innan du börjar få det som du vill!


Lika ledsen blir jag när jag ser exakta kopior av mitt gratismönster presenteras som någon annans. Sy jättegärna upp formsydda blöjor efter mitt gratismönster, men snälla, för allas skull, kalla det inte för ert eget!

Ett annat exempel:
"Det finns asmånga gratismönster ute på nätet, du kan inte hindra att vem som helst syr upp av ditt mönster. Vad väntar du dig igentligen, om du lägger ut ett mönster har du ingen rätt tilldet längre, fatta fakta!!!"

Att jag lägger ut ett mönster på formsydda blöjor beror på att jag är väldigt passionerad just för användandet av tygblöjor, och gärna vill att allt fler provar. Det betyder inte att jag vill att privatpersoner ska sy upp och sälja blöjor av det mönstret! I princip alla mönster man kan köpa har begränsningar, så även detta!

19 kommentarer:

Majtjho sa...

Visst är det härligt att människor orkar bry sig. Att de lägger ner sin tid på allt som är negativt istället för att berömma. Tycker att dina kepsar är skitcoola. Själv har jag hittat ett gammalt 70-tals mönster jag provvirkar efter. Men efterhand så ändrar man i mönstret. Virkar man mycket så lär man sig att skapa själv ett eget mönster. Klart att det är ditt eget!

Strömming sa...

Alla mönster där ute inspirerar ju och påminner om varandra så självklart kan man kalla det sitt eget även om det påminner om något annat. Jag har som praxis att inte sälja av mönster som jag fått av en medbloggare såvida jag inte har dennes godkännande och jagtycker du har helt rätt i det du skriver. Tråkigt att du fått så många påhopp.

Vi älskar din meps och den får dagligen förfrågningar om var den kommer ifrån! Alla tycker den är så cool och I äslkar att ha den på sig. Apropå meps så måste du maila mig betalinfo!

Jag brukar förresten se gratismönster som inspiration och något att utgå från så jag har något hum om hur jag ska göra och sedan få det som jag vill. Sen ska man ju såklart ge cred till den som lagt ut mönstret!

Botilda sa...

Vilka tråkiga påhopp (och vilka märkliga attityder)! Jag hoppas att du känner stöd hos merparten av dina läsare och kunder.

Välkommen! sa...

va tråkigt att folk är så negativa! men, vi är många som står på din sida och tycker som du! kämpa på, du är jätteduktig och en klar inspiration! (på gott och ont tydligen....)
/hanna

Sara T sa...

Väldigt märkligt att folk måste vara så otrevliga. Var inne på en virkblogg där den bloggtejejen också fått likande påhopp. Hoppas du inte tar åt dig allt för mkt utan tänker på alla andra som uppskattar din blogg och det du gör!

Älsklingsfrö sa...

Vilka jättetrista påhopp du har råkat ut för. Jag har full förståelse för att du vill behålla mepsmönstret för dig själv. Som du säger ligger ju många arbetstimmar bakom.
Kram och ta hand om dig!

Pernilla sa...

Det är helt otroligt att folk inte har annat för sig än att gnälla och vara negativ!!
Tråkigt att dom inte kan se glädjen i skapandet och glädjas för andra!!

Jag tycker du är jätte duktig och dina mepsar är så coola!! Försök att inte ta åt dig av allt negativt även om det är svårt!

(Jag brukar vara här och smyga runt men kände att nu måste jag skriva något )

Katarina sa...

Avundsjuka är en mycket tråkig sjuka...vad annat kan det vara? Strunta i påhoppen för det är dom bakom som har problem.

Självklart inspireras man och hämtar idéer från andra - det är ju det som är så underbart med alla bloggar där ute - och man får ju räkna med att andra kan bli sugna på att göra liknande om man lagt ut något. Men Självklart skall man tala om var man hittade inspirationen/mönstret/färgkombinationen eller vad det är man "lånat" och minns man inte var i havet av härliga bloggar, vilken butik eller exakt var det var så är det väl ändå "blogg&hantverks-heder" att tala om att man hittade den hos någon annan och inte själv var den som "uppfann hjulet"!

Mepsen är DIN och den är grym!

Heimlaga sa...

Håller helt med Katarina. Det är ju inte alltid lätt att minnas var man fått inspiration, men gör man ett eget mönster utifrån något man bara sett på bild så blir det ju ändå inte riktigt likadant.Om man däremot använder ett gratismönster så torde man ju minnas var man skrev ut det, det brukar väl synas på utskriften, och då bör man väl ändå nämna vems mönster det är man använder.

Cecilia & Busiga ungar sa...

Ja, det är lustigt det där. Klart man måste kolla med personen ifråga om man fått eller köpt mönstret ifrån att det är ok att sälja...Sen kan man ju undra hur en av dom du skrev av kan vara så säker på att det är du som kopierat? Hade under en julmarknad en mössa som jag gjort om lite från en köpemössa och folk gick och drog i den, men jag minns en speciellt som stod och viskade med sin vännina att det ska väl inte vara så svårt att sy en sån...Man blir ledsen även om grundmönstret inte är ens eget för man har ju iaf ritat och mätt och grejat för att få fler storlekar i den..Stå på dig!!! Du har jättefina saker och dom som klagar är dom som är avunsjuka och inte kan virka eller sy själva!!

Jenny sa...

Du är värd mycket bättre än dessa otrevliga kommentarer!

Men det där är väl kanska typiska kommentarer från piratpartilobbyn. Folk som tycker att allt som kan kopieras ska vara fritt och gratis. Vare sig det är musik, film eller hantverk.

Upphovsrätten gäller utförandet, man får alltså inte kopiera andra mönster, teckningar, ritningar, etc, helt eller delvis. Man får inte sprätta upp ett plagg, rita av det och kalla mönstret sitt eget. Och man får inte ta ett gratismönster och påstå att man själv gjort originalet. Jag antar att de gör det för att de vet att de inte får sälja saker som är gjorda från andras mönster.

Däremot är idéer fria, de ligger inte under upphovsrättslagen. Det finns förstås gränsfall, men i princip är det tillåtet att "sy en likadan" om man ser något på en bild till exempel, eller "härmas lite", så länge man inte kopierar rakt av.

Att anklaga dig för att ha snott meps-mönstret är okunnigt och larvigt. Och visst, lägger man ut något på nätet kan man inte hindra någon från att kopiera det. Men det finns inget som hindrar dig från att vädja till folks hederskänsla. "Blogg&hantverks-heder" var bra sagt av Katarina, instämmer!

Sist men inte minst, HUR har jag kunnat missa att du lagt ut ett gratismönster till tygblöja? *LOL*. Visst har jag sett din fina tute men där finns väl inte själva mönstret med?

Go for it, anyway. Du är en av de bästa och det är klart att folk blir avundsjuka :-)

Carolina sa...

Så himla tråkigt när det blir såhär, du har ju fullständigt rätt.

Stå på dig!

Kram

florin design sa...

Det är verkligen tråkigt när det blir så här. Mest blir man ju ledsen fast man inte ens ska behöva bli det. Ingen skulle väl komma på tanken att kalla ett mönster sitt eget om man inte gjort det själv?
Man kan verkligen fundera på vad dessa människor har för sig på dagarna om de inte har bättre saker för sig än att hålla på¨så här?

Stå på dig!

Lilla Gryn sa...

Ja, jag håller med ovanstående skrivare. Det är ju löjligt att överhuvudtaget lägga ner tid och energi på att att hoppa på dig angående mönster.
Klart att man inte kallar ett mönster som man inte gjort själv för sitt eget.
Jag förtår att du blir arg och ledsen.
Tycker det är jättebra att du bär upp det till ytan och står på dig, vi står stadig bakom dig. *kram*

Kalunji040 sa...

Alltså att folk har tid... och energi. Under den tiden det tog dom att skriva till dig och gnälla hade dom säkert hunnit göra egna mönster. Integritet är få som har och jag tycker att du ska skydda din. Har man hittat ngt som är eget så har man rätt att ha det så. Det är därför som jag undviker all den diskussion på min blogg, förutom när jag får mönster från andra bloggister. Men jag har nog ALDRIG sytt från ett mönster och fått det att se PRECIS likadant ut som originalet, alltså jag skapar egna original, vilka jag då känner att jag har rätt att kalla egna.

Stå på dig och mycket kärlek från mig här på Kalunji.

ps
din skjorta är på g:-)
ds

Doris_Assar sa...

Tråkigt med så negativa attityder!! Kämpa på, och stå på dig. Mycket bra har redan skrivits ovan :-)

h. sa...

Ja tänkt att folk har tid att vara otrevliga! Hoppas det inte fastnar hos dig, skaka av dig och gå vidare.
Jag önskar dig all lycka till ditt projekt.
/ Hanna

Helena sa...

Men vilka trista påhopp! Håller med de andra - stå på dig! Det är verkligen en fin linje mellan att ha inspirerats av eller bara rakt av kopierat någon annans idé.

Hello sa...

Att folk bara orkar! Världen skulle bli en bra mycket trevligare plats om vi la vår energi på att uppmuntra och pusha varandra istället för sånt här!

Uppmuntrande är då att det är så många som redan har deklarerat att de är på din (kreativa) sida! Hoppas du kan skaka av dig allt annat och suga i dig av det du läst här bland kommentarerna!