stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

onsdag 16 september 2009

Pocketblöjan i slutversion, och miljöjeremiad

Lite efter känner jag mig med bloggandet, en massa beställningar ligger klara och fotade, men jag har inte hunnit bearbeta bilderna och blogga om det. Jag tycker det är så tråkigt att lägga ut fula bilder, så då får det hellre dröja! Här har jag i alla fall hunnit fixa bilder på den slutliga blöjmodellen: pul-laminerad interlock på utsidan och ekologisk velour på insidan. Öppningen sitter bak, där man alltså stoppar in ett sugande inlägg, vad som helst från en liten vikt handduk till sugande microfiber eller bambufrotté.

Det finns fortfarande ett behov av testfamiljer, så vill du prova en av mina pocketblöjor till ett mindre pris, och bidra med dina åsikter, så maila mig på storalillaj snabel a gmail punkt com!

Pocketblöjorna till testfamiljerna kommer sys upp så fort materialet kommit fram!

Tack, jag är helt överväldigad av den positiva responsen!! Nu har jag tillräckligt många testfamiljer, och ni som hör av er och vill köpa blöjorna måste jag helt enkelt be vänta ett par månader. Jag är verkligen otroligt glad och tacksam för alla snälla kommentarer och mail! Tack igen!!!

Det här med att använda tygblöjor är något jag verkligen känner starkt för, och för att förklara litet just varför det är så viktigt vill jag dra några siffror:

*Under en genomsnittlig blöjperiod använder man ca 6000 blöjor, om man använder engångsblöjor betyder det att man för varje barn bygger på sopberget med 6000 blöjor, och mellan ett och två ton sopor!

*Engångsblöjor består av plaster, även det absorberande materialet är en plast som kallas superabsorbent. Dessa bryts inte ner i naturen och kan inte komposteras. Om tio år ser blöjan likadan ut, där på sopberget. Förmodligen om hundra år också.

*Kostnaden för engångsblöjor ligger på ca 15 000-20 000kr per blöjbarn. Tygblöjor kostar ca 200kr styck, och du behöver mellan 18-24 stycken. Dessa blöjor kan du dessutom utan problem använda till framtida syskon!

*Tygblöjor antas vara bökiga, och här vill jag protestera: att sätta på en pocketblöja är lika lätt som att sätta på en engångsblöja. De flesta dagis accepterar att sätta på tygblöjor även på dagis! Tygblöjor tvättas i 60 grader, och kan utan problem tvättas med familjens övriga tvätt! Förvara de smutsiga blöjorna i en hink med lock och tvätta var tredje dag, svårare än så är det inte.

*Det behöver inte vara antingen eller, om du bara köper en tygblöja innebär det varje gång du använder den att du sparar litet på naturen! Många väljer tygblöja på dagen och engångsblöja på natten.

*Tygblöjor är snyggare än engångsblöjor! :) Och vad vill du hellre sätta mot ditt barns kropp - klorblekta plaster eller ekologisk velour???

4 kommentarer:

Kalunji040 sa...

Gud, va duktig du är. Är det svårt att göra tygblöjor?

Strömming sa...

Ser väldigt fin ut! Ja du får mig att vilja prova igen och om du säger att det räcker med vlour får jag väl tro dig men jag tycker att det borde kännas väldigt blött för barnet... har lite svårt att förlika mig med det även om jag gärna vill ha tygisar och fuskmockan och fleecen inte funkade.

Kanske ska ta och bli testfamilj för din nya variant och se om de funkar på I.

Hello sa...

Den är så jättefin!

Hoppas du vinner över några fler själar med ditt peptalk! Jag är såå glad för alla tygblöjor vi har använt. Tyvärr fanns det inte alls så snygga när jag började köpa för drygt 10 år sen, men det dög bra med Bumpy och vikblöja också. Då var ju dock argumentet "Det är inte svårare att sätta på..." lite svårt att dra till med! :)

Roblin sa...

Skulle kunna tänka mig att vara testfamilj, men jag har för mig att du bara skulle sy upp "små" modeller? Min tjej är 19 månader så då kanske hon är för stor...

I vilket falls om helst, du gör så fina saker! Jag är sugen på en meps, men det börjar bli lite kallt nu så det får kanske vänta till våren.