stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

torsdag 10 september 2009

Meps frågor

ang. fråga hur Meps med blomma ser ut:



Jag får många frågor om mina Mepsar, eller virkade kepsmössor, och eftersom jag faktiskt inte lyckas svara på alla frågor individuellt tänkte jag ta dem här. Har ni ytterligare frågor fyll gärna på i kommentarsfältet!

*Är mönstret ditt eller någon annans?
Det är mitt mönster, jag har arbetat fram det och vidareutvecklat det. Stygnen i mönstret kommer från två olika virkningar från min mormorsmor, och jag är av de anledningarna väldigt fäst vid det.

*Kan jag få ditt mönster på mepsar?
Ok, jag förstår att jag gör mig väldigt opopulär, men just nu vill jag inte dela med mig av mönstret, främst därför att det fortfarande känns så nära mig, dessa två tekniker lärde min mormor mig när jag var liten, hon gick just bort och hela grejen med att virka en Meps känns just nu som ett sätt att komma närmare min mormor och hennes mamma. Kanske jag delar med mig av mönstret när jag tröttnat på att virka och sälja mina Mepsar!

*Varför är den så dyr? 200kr för en mössa?!
Därför att det tar rätt lång tid att virka. Jag räknar minst två timmar aktiv virkning per Meps, jag kan aldrig virka mer än två om dagen, OM jag har barnpassning. Med barn hemma blir det en Meps per två dagar! Då blir det en ganska dålig timpenning...

*Hur funkar storlekarna????
storlek 1, alltså stl 9-24 mån passar upp till huvudmått 50cm, litet drygt, och storlek 2, 2-4 år passar mellan 50-54 cm ungefär. Det finns en Mini, 5-12 mån, och en större, 4-6 år, som jag kanske inte virkar upp så ofta, men som går att beställa!

*Vad är det för tidsperspektiv på Mepsarna????
Jag tar max en vecka för att virka upp, plus postens tider.

* vad är det för garn i dina Mepsar? Är det syntetiska material som gör håret statiskt?
Jag virkar Mepsarna i 100% bomullsgarn, i Drops Paris som är ett worsted weight cotton garn. Mepsarna kan tvättas i upp till 60 grader, men av färgbevaringsskäl rekomenderar jag att man tvättar dem för hand och formar dem i vått tillstånd. Då håller de sig fina längst!

* Jag såg en jättefin Meps med blomma på, tar du ännu mer för dessa?
Nej, de kostar lika mycket, men man behöver säga till direkt om man vill ha blomman på!

*Den där blomman på Mepsen, är det din design också eller?
Nej, den virkbeskrivningen har jag fått av min svärmor i Albanien, och är en teknik de använder för att virka broscher. Jag älskar verkligen dessa blommor och tycker att de är pricken över i'et!




Hoppas jag har lyckats svara på alla frågor, och som sagt, skriv i kommentarerna om ni har fler frågor så ska jag skriva in dem!

15 kommentarer:

Katarina sa...

Jag är en lyckans ost alltså,som fick byta mönster. Har börjat på min men måste virka väldigt mycket hårdare än dig. Fick repa upp halva för att den var för liten. Molly låg och sov så jag kunde inte pröva för ens det var för sent.

Cecilia sa...

Jag skulle vilja se en bild på den med blomma på. :-)

Klockarbarn sa...

Jag tycker inte att 200 kr är för dyrt. Garn är jättedyrt och min erfarenhet säger att det både går åt mer garn och tar längre tid att virka än att sticka en mössa. Jag tar 280 kr för mina tovade mössor och 200 kr för mina mindre bearbetade mössor och då är garn kostnaden i alla fall 60 kr. Lägg till tiden så inser man att 200 kr är jättebilligt.
/klockarbarn

Nilla sa...

Tycker inte att du ska känna dig dum för att du inte vill dela med dig av mönstret. Det är ju ditt eget och ganska speciellt i jämförelse med många andra mönster som man kanske byter eller delar med sig av.

Det är inte mycket som är billigt egentligen när det gäller handgjorda unika kläder i sybloggsvärlden. Men det är ju just det som är grejen. Att det är unikt och handgjort, inget som går att köpa vart som helst av vem som helst. Det tycker jag får vara värt det priset!

Kör hårt, du har ju verkligen hittat din grej! :)

Hello sa...

Lägg till en hundring och tänk så här: Den som inte är beredd att betala för unika handgjorda saker ska heller inte ha några!

Och du ska inte ursäkta dig för att du inte delar med dig av mönstret. Varför ska allt vara gratis och tillgängligt bara för att vi numera bloggar? Du säljer dessa och att dela ut mönstret tar ju bort din möjlighet att sälja.

Och be inte om ursäkt för att du behöver få betalt för din tid!

Hello sa...

... och! den med blomman är jättejättefin! Den är, som du säger, pricken över i!

jenny sa...

Dina mepsar är underbara, helt rätt att behålla mönstret för dig själv. Jag tycker inte att 200:- är för mycket för dem.
-jenny-

Anonym sa...

klart du ska hålla mönstret för dej själv =) jag började sy efter att mamma dog (iof ett par år efter) men det känns som om jag kommer henne närmare då (hon sydde mycket) så jag förstår precis =)
och 200kr är det minsta du ska ta tycker jag. det tar ju som sagt tid att virka och garn kostar ju!

Skaparstigen sa...

200 är inte dyrt! Det lägger många gladeligen på en mössa från tex Polarn och Pyret och då är de fabrikstillverkade (och inte lika fina som dina). Det är klart handgjort inte kan ha butikspriser.

Solveig Lövendahl sa...

Jag håller med hello, lägg till en hundring! Det är när man kan få en ny mössa för 20 kr som det är sjukt. Saker måste få kosta. Det behöver ju inte betyda att man måste vara jätterik för att ha råd utan shoppa färre, men bra grejer som är schysst producerade.

Jag är inte så glad för att dela med mig av mina mönster heller och det är lätt att känna sig lite snål, men det är ju faktiskt helt okej. Mönstret är ditt och du gör vad du vill med det.

Dina mepsar är superfina!!!

Ahlard sa...

Hej! Jag längtar efter min, den ser så fin ut:) Jag blev helt paff då du ovan svarat på varför de kostar som de gör, hur har någon kunnat tycka att det är dyrt!!? Jag beställde då min direkt för att de är så otroligt coola och priser är lågt! Kram/ Johanna

Anonym sa...

Jag håller med, vi ska uppvärdera handarbetet och kanske måste hjälpas åt att göra det för det är lätt att drabbas av pressen att sänka sig till hm-nivå. När det gäller mönster så tycker jag också att det är bra att du står på dig. Man kan ju dela med sig av vissa saker men kanske inte allt. Som sagt, när man även säljer sina kläder så blir det konstigt om alla mönster man har skulle vara gratis bara för att man bloggar om det man gör. Jag har förresten en kompis som tänker beställa meps av dig ;-) Ha det gott, kram!

Anonym sa...

man kan inte beställa en meps med blomma i vuxenstorlek va?
så fin ju!

stora lilla j sa...

Tack! Jag håller ju med, 200kr är inte så mycket, om man tänker på arbetet!

Anonym: visst kan man beställa dem i vuxenstorlek! Maila bara! :)

plyschmyran sa...

Billigt tycker jag!!! Och underbart fina!