stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

onsdag 28 januari 2009

stora lilla (p)j - fabriken

Först fick Jacob en ny pyjamas, fräckt kopierat av brillianta Gekko. (Nu visade det sig att lagom till att jag sytt klart den skulle han börja kissa på pottan tvåhundrafemton gånger per natt, så jag måste ändå sy en ny tvådelad pyjamas. Själv tycker jag syndast om mig, som måste sy en ny pyjamas och inte får glädjen att se tjamasen användas och älskas, men pappan i familjen verkar mena att det är syndare om honom, som faktiskt måste gå upp och hjälpa Jacob till pottan tvåhundrafemton gånger per natt. Konstigt resonemang...

Sen var tanken att Milo skulle få en ny pyjamas, så jag tog mönstret på heldräkt från Meedoms bok till hjälp och skapade den övre pyjamasen. Jag provade ju det mönstret en gång tidigare, med rätt taskigt resultat, men med tajtare halsringning blev det jättebra, tyckte jag... SEN visade det sig att ett av dessa tänkbara scenarion ägde rum:

1: Milo växte flera centimeter i överkroppen under den veckan som gick från det att jag mätte och klippte tyget till dess att pyjamasen blev färdig.

2: mitt måttband visar fel siffror.

Om ni frågar mig är båda alternativen lika troliga, och summan av kardemumman var i alla fall att den var en storlek för liten, och jag behövde en större. Inget större problem, tänkte jag, och knåpade ihop en till. Provade, och den satt bra på! Måttbandsguden vare prisad, och ett par tack till overlockguden också. Och en extra pyjamas betyder ju bara att den kan flytta till shoppen! ;-)

Visst är tyget för härligt? Det är ett E-slöjdstyg, och den ljusgula mudden kommer från Jofotex, och är riktigt mjuk och smidig. Barnet är för övrigt egenknåpat!







Och efter så många fina beröm för gubbvästen i förra inlägget måste jag sockra gröten med en livebild på Jacob i sin väst:

Om en och en halv timme, i skrivande stund, fyller han två år. För två år sen låg jag på södersjukhuset med (i ärlighetens namn) inte särskillt mycket värkar, och maken och jag tittade på varandra och undrade om det skulle vara så här enkelt, och - i så fall - borde vi ha tagit med oss tidningar eller någon form av underhållning? Fast när man gått tre veckor över tiden är vilken förlossning som helst himmelriket, bara man får ut ungen! ;-) Lätt förlossning, och solsken till pojke med en vilja som stål fick vi!

7 kommentarer:

Sabina sa...

Otroligt söta killar du har!
Hur går e med klänningen? Jag e ju lite ivrig hihi!

Kramiz

Mallaching sa...

Grattis till din mellis idag! Det var faktiskt tänkt att min Jacob skulle komma samma dag som mig..(men inte samma år då :P) men han väntade 3v med att komma ut han med!

LenaL sa...

Åh, såna härliga kläder du syr, och vilka fantastiskt bedårande ungar!

Anonym sa...

Oj vad du jobbar! Fina kläder som vanligt och grattis till stora lilla J som fyller år!! Hoppas ni får en mysig dag=)

od Andulky sa...

Grattis Jacob! Och vilken jättefin pyjamas!

stora lilla j sa...

Mallaching: visst är det härligt att gå över? Och tre veckor också... Haha, Milo skulle komma på min födelsedag, men väntade fem dagar med att komma! Fast jag hade gärna delat födelsedag jag...

Strömming sa...

Grattis i eferskott till mellanJ. Snygg pyjamas på Milo :) och en riktigt himmelsk bild!!!! :D