stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 13 april 2009

Ekobytet, frågor och svar


Nu börjar det dra ihop sig vad gäller Ekobytet, och här kommer mina svar.

Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?

Syr sen cirka två år tillbaka, försöker numera lära mig sticka och virka, med varierande resultat.

Hur länge har du pysslat?
Pysslat - jämt. Sytt - två år.

Har du barn? Vilken storlek?
Tre barn, 104-110, 86 och 74-80

Vilken storlek har du själv?
Storlek 40, men då matchat med hela 156cm över marken, så ni kan tänka vilken ståtlig gestalt jag utgör...

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)
Ja, tack, rubbet! Inte så stilrent här i garderoberna, Jonathan har ju börjat ha egen smak ("jordgubbsfärgat" och blommigt) men till dem andra får jag fortfarande välja och det blir allt ifrån trettiotalsgubbigt till ekologiska jordfärger till sjuttiotalsblommigt.

Vilka färger och mönster gillar du? Vilka material?
De flesta i rätt kontext, Jonathan älskar blommor och tåg, själv är jag litet småkär i gamla landskapstryck och allt med äpplen...

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/ virka? Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?
Virka saker skulle jag vilja kunna, som såna där newspaperboy- kepor, sen skulle jag vilja lära mig att sy knapphål på min knäppa symaskin, jag fattar ingenting... Nej, helst skulle jag vilja lära mig sy kläder för vuxna, min garderob är sorgligt liten, och på grund av mina roliga proportioner + att jag ammar har jag hysteriskt svårt att hitta kläder. Sy själv är nog enda svaret!

Vad föredrar du, thé eller kaffe?
Jag dricker absurda mängder kaffe under en dag, och är ju gammal barista, så kaffe gillar jag, men favoriten är ändå en god kopp thé när alla barnen har somnat!

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?
Unisex eller könsmedvetet, jag gillar inte alls idéen om att vissa människor har vissa plagg/ färger bara beroende på kromosomer...

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat?
Jag gillar känslan av att kläderna man bär är ovanliga (unika är kanske att överdriva!) och hatar h&m/ ikea grejen där alla har samma garderob och samma sak i garderoben... Sen skrämmer gifterna mig, när Milo får utslag av ett köpeplagg som ändå tvättats före användning tänker jag att det är myyyyyycket skit i kläderna, och det känns ju inte bra! Återvunna tyger är garanterat avgiftade, ekologiska tyger giftfria, och gamla tyger har en historia...

Inga kommentarer: