stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

måndag 20 april 2009

Tipspromenaden

Av Heimlaga blev jag utmanad att dela med mig av mina bästa sytips. Tummen upp för Retro Elephants initiativ, här kommer mina klokheter:

-Våga! Ok, det har sagts förut, men det tål upprepas. Poängen med att sy är inte att kopiera, i så fall skattar man sin egen tid och sitt arbete för lågt, utan att skapa något som känns eget, och personligt anpassat. Skallen full av idéer? Testa, funkar det inte så är man i alla fall en erfarenhet rikare. Även om man inte erkänner för andra att det tjusiga plagg de just berömmer är ett plagiat vet man det ju själv...

-Noga! Det är ingen vits att försöka fuska sig förbi diverse olika moment, det syns på slutresultatet och känns i själen, som en nagel i ögat. Pressa sömmarna, plagget blir otroligt mycket bättre av det. Använd mellanlägg om du syr blixtlås, bubliga blixtlås är inte snygga. Byt för guds skull till rätt tråd i maskinen. Byt nål vartannat plagg du syr, och byt alltid till 75- strech om du syr i strechiga tyger och tillbaka till 80/90 om du syr stumma/ tjocka tyger.

-Sluta! Är det inte lustfyllt är det ingen hobby.

-Fråga! Det finns idag en mängd sybloggare, som delar med sig av tips, idéer och kreationer. Kolla runt och låt dig inspireras, fråga om något verkar smart och du inte vet hur man gör.

Vad gäller teknisk utrustning har jag tills nyligen varit rätt minimalistisk. En symaskin, en overlock, that's it. Räcker himla bra. Köp hellre en overlock med lång garanti (det strular. face it.) än en splitterny symaskin. De enda sömmar du behöver på en symaskin (om du kompletterar med overlock) är raksöm, knapphål, sicksack och förstärkt raksöm. Flera gamla maskiner från sextiotalet har dessa sömmar, och dessutom en uppsjö jättefina dekorsömmar. Billigare blir det också, och miljövänligare.

Jag har inte fyra att utmana, jag tror de flesta har fått utmaningen vid det här laget, men jag vill gärna höra från Rättvisa Barn!

4 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Bra tips, tack!

Anonym sa...

å se där! Ska genast fundera på tips;) Men du hade ju redan tipsat så många bra saker!

Henrietta sa...

Jag måste bara fråga; varför byta nål så ofta? Jag bytte genast igår men märker ingen skillnad. Fast det kanske är mer skillnad än vad man tror.
Men bra tips!!

OttoPippi sa...

Hej!! Vilka jättebra tips!! Tack!

Måste bara fråga på vilket sätt du syr när du använder mellanlägg vid blixtlås? Tröga jag förstår inte riktigt hur du menar.. :-) Är det så att du använder vlisofix för att fixera blixtlåset först?

Sen så vill jag tacka för ditt senaste inlägg hos mig!! Både du och jag kan uppenbarligen förstå det fruktansvärda att önska bort en tvilling. (Jag tänker på dig, jag visste faktiskt inte att du förlorat ett barn på det sättet. Jag blev faktiskt lite stött när någon annan skall skriva hur "hemskt" jag har det. Men det är väl så, att man är lite dubbelmoralisk, och själv tycker att man får skämta om sin situation men blir lite känslig om någon annan då håller med :-) :-) :-). Det är ett under och en välsignelse att få två och jag älskar min troshög och dess användare så att det värker i hjärtat. Vad gör det då om tvättmasknen får gå varm när dom finns!!? Tack för ditt stöd!

Bamsekramar!!!!