stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

lördag 7 mars 2009

i rosaste rosa...

går detta set, till en av mina trognaste kunder. Byxor och tröja stl D134, byxorna i varmrosa sweat - helt underbart material, fattar inte att jag inte sytt mer i det??? - med blekrosa muddar i midja och benslut, det fantastiska tyget till tröjan kommer från Fabric Fairy (kan dock inte rekomendera att beställa därifrån, inklusive frakt och tull blev alla tyger tre gånger så dyra som yardpriset...) Mönstret är egenkonstruerat, och ärmslut och avslut har fått rosa rullfåll, behöver jag tala om att sötaste M gillar rosa?

Jag har tänkt rätt mycket på det där med unisex kontra genusmedvetet, se Rättvisa Barns kloka pulserier, då jag får fler och fler förfrågningar om att sy upp olika rosa outfits, och min tanke blir att man måste se mer till att det man syr är praktiskt, lekvänligt och generöst i passformen, än till just färg. När Jonathan såg dessa byxor blev han tex blixtförälskad och beställde ett par! Tyget har beställaren valt ut själv, och det finns en särskild sort känsla av att ha blivit hedrad, när man får vara med och sätta ihop en liten människas önskegarderob!

10 kommentarer:

johanna sa...

Rosa ÄR unisex tycker jag! Jag syr gärna i rosa åt mina grabbar. :-) Och ja, det viktigaste är att kläderna är lekvänliga och att barnen blir glada av dem!

Strömming sa...

Vilket fint set du sytt, även denna gång! Klart alla barn ska få ha rosa! Som du säger - mer lekvänligt och passform och färger barnen gillar än att vara helt PK enligt dagens norm!

Sandra -Vildkatten sa...

Genusfrågan kan vinklas åt flera håll. Vi hade en intressant diskussion i på vår förskola. Allt vi köpte i början var så neutralt, men varför? Det borde ju finnas det som är extremt "tjejigt" och "killigt"så att de får pröva på och finna sin egen väg. Precis så som du gör med kläder. Det är ju trots allt inte alla som får det hemma.

Anonym sa...

Jag anser att det är precis lika fel att säga nej till rosa kläder till M som till stora J.

Då är jag mer orolig för att hon inte accepterar att prinsen räddar prinsessan( men jag skyller på autismen...)

De är jättefina i vart fall!

stora lilla j sa...

Sara: Kul att du gillar dem! Hoppas M gör det också... ;) Jag håller med dig, först när rosa bara är en av många färger har vi faktiskt kommit någon vart i jämställdheten, annars blir det väldigt fejkat. Jonathan var med och sydde ett par rosa sweats till sig själv idag, sover i dem nu, hur söt som helst med rosa prickar i ansiktet och rosa byxor! ;)

LillaBarn sa...

Jättefint! Mina barn har en del rosa kläder(mest för att kläderna här är antingen rosa eller blå, och att det inte finns så mycket annat att välja på). Har precis börjat försöka lära mig sy, så nu förhoppningsvis blir det lite mer färger här hemma. Hur får du kanten att bli "krusig"? Jättefint iallafall.

Sabina sa...

Jag skulle vilja ha ett litet bildspel på min blogg från dina kläder.
Sen vill jag ju se klänningen!'
Kan jag sväga förbi och hämta den snarast?
FIKA oxå såklart!
Kramiz

Anonym sa...

Hon kommer bli lyrisk tror jag! Tänk den här lilla människans känsla då när det finns någon som du som syr hennes drömgarderob! =)

Anonym sa...

De är ännu snyggare i verkligenheten !

Vad M tycker återstår att se, hon är inte hemma än :-)

men det faktum att det är mjukt lr uppskattas, vilket underbart tyg

stora lilla j sa...

Tack!

Lilla Barn: på overlocken finns det en spak man skuter på för att reglera vanlig söm eller rullfåll, sen drar man ner stygnstätheten till miniumum, och diffmatning till noll!