stora lilla j har flyttat

stora lilla j har flyttat
välkomna till den nya hemsidan:

lördag 28 mars 2009

overall till våren

Jag fick en förfrågan om jag ville sy en overall, beställaren ville ha något som skulle passa nu fram på vårkanten, och ville helst ha något i härliga retrotyger, kombinerat med mjuk fleece. Och visst ville jag sy den, men jag var ju tvungen att erkänna för mig själv att då jag aldrig sytt overaller och inte hade något eget mönster var det bäst att börja med en prototyp!

Mönstret kommer ur en Ottobre tidning, om än modifierat, som vanligt. Bland annat har jag tagit bort fickor (öh, bebisar får nätt och jämt in nappen i munnen, vad ska de med fickor till? Eller är det bara mina som är litet klantiga???) och också hoppat öppningen i innerbensömmen, den såg bara för mycket ut. Dessutom har jag lagt till längd i ben och armar, jag tycker det är mysigt att ha dem litet uppvikta, och skönt att ha något att vika ner när barnen åker sjal/ sele och overallen kryper upp!

Däremot behöll jag knapparna, och jag måste säga att jag älskar looken (och även bekvämligheten, iaf Milo får alltid skavmärke av blixtlås...) men så är jag ju lite knappfetishist! :) Dessa är fyndade på loppis och ser ut att komma ur någon 50/60tals kappa...

Fleecen är en ekologisk (!) bomulls(!!!!!)fleece, och funkar alltså bra för Milo trots hans fleeceallergi, manchestern kommer från Stoff och Stil och är deras bredspåriga typ.

Jag är väldigt nöjd med både Milos nya overall, och modellen, om nu bara beställaren godkänner den?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt fin! Stilren och genomtänkt. Fin manchester. Verkar vara en bra fleece, var får du tag på den?

Sandra -Vildkatten sa...

Den var jättefin, såg härlig ut för en bebis. Modellen blev väldigt bra oxå, den har du gjort bra.

od Andulky sa...

Supersnygg!! Älskar manchester!!

gosi sa...

Ser jättesnygg och skön ut! Tror nog att beställaren blir helnöjd med den modellen:)

Carolina sa...

Supersnygg! Manchester är ju bara så snyggt. Häftigt med ekologisk fleece :)

Doris_Assar sa...

Jättefin!!! Vilken dröm i manchester!! :-)

lilla hjärtat sa...

Jättefin overall, gillar knapparna. Kul att blanda gammalt och nytt.

Mallaching sa...

Riktigt snygg!!! Är det riktigt svart manchester eller mörkt mörkt brun?

Skaparstigen sa...

Så fin! Ser inte ut som du hade behövt göra en test först.
Håller med om att fickor till bebisar är overkill.

sygryn sa...

Underbar overall!!! Jag är såå nyfiken på bomullsfleecen, vet ej om du har samma som jag suktat efter ett tag, Var har du hittat den?

Solveig Lövendahl sa...

Superfin! Fickor till bebisar verkar lite onödigt, tror inte det är dina som är klantiga... :)

Strömming sa...

WOW så snygg!!!! :D

OttoPippi sa...

Urgo!!

Heimlaga sa...

Håller helt med om onödigheten att ha fickor på babykläder. Det som är tillräckligt litet för att stoppa i fickorna, det skall ju bebben inte kunna nå...

linnzan sa...

Viken alldeles underbar overall!

Gekko sa...

Grymt snygg! Stilren och härlig helt enkelt! Jag blir också rätt nyfiken på bomullsfleece. Jag har sett återvunnen fleece men då är det fortfarande syntet, detta verkar ju bättre!

Emma sa...

Jösses vad söt.. =) När man ser allt du syr så önskar man att man hade barn som man kunde köpa till =)